Home » Știință » Descoperire neașteptată în spațiu! „Nu avem nimic asemănător în Sistemul Solar. Este unică”

Publicat: 09.10.2024

Astronomii de la Universitatea din Arizona, SUA, împreună cu un grup internațional de cercetători, au observat atmosfera unei exoplanete fierbinți și umflate cu ajutorul Telescopului Spațial James Webb al NASA.

S-a constatat că exoplaneta, care este de mărimea lui Jupiter, dar are doar o zecime din masa sa, prezintă o asimetrie est-vest în atmosfera sa, ceea ce înseamnă că există o diferență semnificativă între cele două margini ale atmosferei sale. Descoperirile sunt publicate în revista Nature Astronomy.

„Aceasta este prima dată când asimetria est-vest a unei exoplanete a fost observată în timp ce aceasta își tranzitează steaua”, a declarat autorul principal al studiului, Matthew Murphy. Un tranzit este atunci când o planetă trece prin fața stelei sale – așa cum face Luna în timpul unei eclipse de Soare.

Asimetria est-vest a unei exoplanete se referă la diferențe în caracteristicile atmosferice, cum ar fi temperatura sau proprietățile norilor, observate între emisfera estică și cea vestică a planetei. Determinarea existenței sau inexistenței acestei asimetrii este esențială pentru înțelegerea climei, a dinamicii atmosferice și a tiparelor meteorologice ale exoplanetelor – planete care există dincolo de Sistemul Solar, scrie EurekAlert.

Exoplaneta WASP-107b este blocată în rezonanță cu steaua-gazdă

Astronomii au aflat că exoplaneta WASP-107b este blocată în rezonanță cu steaua-gazdă. Asta înseamnă că exoplaneta este mereu orientată cu aceeași parte spre steaua sa. O emisferă este blocată în rezonanță și este orientată în permanență spre stea, iar cealaltă emisferă este mereu îndreptată în sensul opus față de stea, ceea ce înseamnă că există o parte cu zi permanentă și o altă parte cu noapte permanentă pe această exoplanetă unică.

Murphy și echipa sa au utilizat tehnica spectroscopiei de transmisie cu ajutorul Telescopului Spațial James Webb. Acesta este instrumentul principal pe care astronomii îl folosesc pentru a obține informații despre ceea ce alcătuiește atmosfera altor planete, a spus Murphy.

Telescopul a realizat o serie de instantanee în timp ce planeta trecea prin fața stelei-gazdă, codificând informații despre atmosfera planetei. Profitând de noile tehnici și de precizia fără precedent a Telescopului Spațial James Webb, cercetătorii au reușit să separe semnalele din partea de est și de vest a atmosferei și să obțină o privire mai concentrată asupra proceselor specifice care au loc în atmosfera exoplanetei.

Exoplaneta WASP-107b este unică prin faptul că are o densitate foarte scăzută și o gravitație relativ scăzută, rezultând o atmosferă care este mai umflată decât ar fi alte exoplanete de masa sa.

„Nu avem nimic asemănător în Sistemul Solar. Este unică, chiar și în rândul populației de exoplanete”, a declarat Murphy.

WASP-107b, o exoplanetă unică

„În mod tradițional, tehnicile noastre de observare nu funcționează la fel de bine pentru aceste planete intermediare, așa că au existat o mulțime de întrebări interesante deschise la care putem începe în sfârșit să răspundem”, a spus Murphy. „De exemplu, unele dintre modelele noastre ne-au spus că o planetă precum WASP-107b nu ar trebui să aibă deloc această asimetrie – deci deja învățăm ceva nou.”

„Cercetătorii observă exoplanete de aproape două decenii, iar numeroase observații de la sol și din spațiu i-au ajutat pe astronomi să ghicească cum ar arăta atmosfera exoplanetelor„, a declarat Thomas Beatty, coautor al studiului și profesor asistent de astronomie la Universitatea din Wisconsin-Madison.

Murphy și echipa sa au lucrat la datele observaționale pe care le-au adunat și intenționează să analizeze mult mai detaliat ce se întâmplă cu exoplaneta, inclusiv prin observații suplimentare, pentru a înțelege ce determină această asimetrie.

Telescopul Webb a detectat vremea de pe o exoplanetă aflată la 280 de ani-lumină depărtare

A fost detectată o nouă exoplanetă de tip Jupiter

Pentru prima dată, NASA a detectat metan pe o exoplanetă îndepărtată

Posibile semne de viață descoperite pe o exoplanetă la 120 de ani-lumină distanță de Pământ

O specie tropicală a fost găsită la 7.000 de kilometri depărtare de locul unde ar fi trebuit să fie
Cea mai mortală zi din istoria omenirii
Brânza delicioasă și „elastică”, produsă fără ajutorul vacilor
Premiul Nobel pentru Chimie 2024, acordat cercetătorilor care „au spart codul” proteinelor
A fost descoperit centrul de control al impulsivității în creier. Cum i-ar putea ajuta pe pacienții cu Parkinson?
(P) De la teorie la practică: Cum sunt utilizate panourile acustice în proiectele de construcții moderne
Autismul și ADHD încep în intestine, arată un studiu efectuat pe copii din Suedia
(P) Mini-ghid: cum să-ţi organizezi ziua de naștere fără bătăi de cap
Test de cultură generală. Care este diferența dintre Deep Web și Dark Web?
Telescopul Webb a descoperit ceva fără precedent într-o galaxie bizară
În „Patria apelor mine­rale”, prețul pentru apă este mai mare decât oriunde altundeva în Europa
Uber a lansat opțiunea „doar mașini electrice” în 40 de orașe
YouTube a găsit o nouă modalitate prin care să oblige utilizatorii să vizioneze reclamele în întregime
Cazul ruşinos Dreyfus, afacerea care a şocat Franţa
Operă de artă, aruncată din greșeală la gunoi. Cum s-a întâmplat?
Taylor Swift este cea mai bogată cântăreață din lume. Ce avere a adunat până acum?
Unul dintre fiii lui Osama bin Laden, expulzat din Franța pentru promovarea terorismului